Vlastnoručne robené nerozbitné vianočné gule

                 Tento rok som sa rozhodla vyrobiť si na vianočný stromček vlastné ozdoby. A to také, ktoré by boli nerozbitné, ale hlavný dôvod bol, že som mala potrebu sa nejako samo-realizovať 😏. Minulé Vianoce, to mala Pauli ešte len niečo vyše roka, som na niečo také ešte nepomyslela. Mala som dosť starostí s malou zvedavou princeznou, ktorá nedala pokoj žiadej zásuvke a čo nedržala v rukách to akoby ani neexistovalo. Vtedy som si látkové ozdoby a nerozbitné gule kúpila. Popravde, utratila som vyše 80 Eur a mala som pocit, že stromček je aj tak prázdny.. Práve preto som si tieto Vianoce chcela stromček doplniť o niečo pekné a hlavne hand made 😀
                  Začala som tým, že som som „googlila“  nerozbitné gule, aby som vôbec chytila inšpiráciu. Po pár minútach kľadania som našala návod v angličtine na youtube ako si za pomoci polystyrénových gulí a látky vyrobiť úžasné ozdoby. Hneď ma celý tento nápad zaujal a to až natoľko, že ešte v ten istý deň som si objednala látky a stuhy cez internet. Naštudovala som si niekoľko videí , pretože som chcela nájsť postup, ktorý by mi prišiel najefektívnejší. 
Pracovný postup by som zhrnula nasledovne. Je potrené si zadovážiť polystyrénové gule- predávajú sa viaceré veľkosti, ja som si kúpila priemer 6, 8 a 10cm ďalej látku a odzovné stuhy. Látka by mala byť aspoň trochu pružná, aby sa s ňou lepšie pracovalo. Ja som siahla po bavlnenej látke rôznej gramáže s vianočným alebo aspoň zimným či sviatočným motívom. Celý postup práce je pomerne jednoduchý, ale výroba jednej kompletnej gule mi trvala cca 45 minút. A samozrejme, že treba chytiť akú takú zručnosť, aby váš výtvor vyzeral tak dokonalo, ako sami chcete. Keďže ja som mala v pláne ozdobiť naozaj celý stromček nakúpila som si dostatočne veľa materiálu, ale až keď som zistila aká to je „papračka“ uvedomila som si, že asi aj jedna tretina z toho by mi bola bývala stačila 😃.
                  Ako prvé je potrebné si vyrobiť šablónu podľa polystyrénovej gule, podľa ktorej sa bude vystrihovať látka. V tomto momente treba myslieť na to, že látka sa bude zastrkávať a preto treba z každej strany pridať aspoň 1cm naviac. Vystrihnutú papierovú šablónu si prišpendlíte na látku, kriedou obkreslíte, vystrihnete a takýmto spôsobom si pripravýte taký počet kúskov látky na koľko časti si guľu rozdelíte. Deliť ju môžete buď na 4 alebo 6 častí, alebo na počet, ktorý vy uznáte za vhodný. Ja som si guľu rozdelila a ceruzkou nakreslila linky, podľa ktorých som potom nožom narezala zárezy hlboké asi 7mm. Vystrihnutý kus látky som si prišpendlila na guľový výrez tak, aby ho celý rovnomerne prekryl a nejakou tupou časťou ale úzkou pomôckou (v mojom prípade príborový nožík) som látku rovnomene zatláčala do zárezu. Špendlíky na záver samozrejme vytiahnete. Musíte sa snažiť, aby sa látka nezvlnila, pretože potom to neukáže na guli pekne, keď sú okraje zvlnené. Pri niektoých typoch látky sa mi osvedčilo začať zatláčať látku od stredu gule rovnomerne po ochoch stranách smerom k vrcholu a niekedy to šlo lepšie keď som látky zatláčala od vrchu smerom do stredu. Myslím, že to záležalo od pružnosti látky.  Prvé gule boli naozaj len také na naučenie sa. Pretože aj šablónu som si postupne upravovala podľa toho ako sa mi s látkou pracovalo. Keď som mala guľu obtiahnutú,bolo treba nejako prekryť zárezy, do ktorých som látku zatláčala. A na toto poslúžila ozdobná stuha. Pri malých guliach sa mi osvedčila klasická plochá stuha, pri väčších som siahla po ozdobných šnúrach.                

                  Keby ste vedeli, ako dlho mi trvalo nájsť si spôsob, akým urobiť dokonalú kamufláž, tak by vás možno aj chuť robiť ozdobné gule prešla. Ale poviem Vám, oplatilo sa vydržať. Mne osobne takto zhotovené gule nielenže priniesli práve ten chýbajúci pocit zadosťučinenia, ale sú jedinečným a najmä originálym zdobením pre náš vianočný stromček. Nech sa páči, tu sú ukážky mojich vianočných gulí.









Komentáre

Obľúbené príspevky